سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

همانگونه که کراراً در مواضع جبهه پایداری انقلاب اسلامی تاکید شده است ملاک و شاخص اساسی جبهه پایداری در انتخاب نامزدهای مورد حمایت این جبهه ، ملاک قرار دادن اصل تعبد به اسلام و تعهد به منویات امام راحل و مقام معظم رهبری و وفای به مردم است؛ بازتاب این موازین و اصول کاملا در فهرست نامزدهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حوزه های انتخابیه مختلف در میهن اسلامی مان مشهود است.

فلذا تحلیل کیفی فهرست نامزدهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی در شهر تهران که بشرح ذیل
میآید بیانگر دقت نظراین جبهه در اعمال شاخصهای اعلامی است.


 

مولفه

رقم

جانباز

13 نفر

خانواده شهید

9 نفر

مدرک دکتری(سه نفر دانشجوی دکتری)

21 نفر

سابقه ی فرهنگی و رسانه ای

12 نفر

متخصص اقتصاد و فنی مهندسی

12 نفر

مدرک پزشکی

5 نفر

سابقه نمایندگی مجلس

10 نفر

استاد دانشگاه و سابقه تدریس در مراکز آموزش عالی

18 نفر

سابقه حضور در هیأت دولت

7 نفر

سابقه مدیریت شهری

3 نفر

حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل

21 نفر




موضوع مطلب :


یکشنبه 90 اسفند 7 :: 11:41 صبح ::  نویسنده : مهران گلی

سایت ضد انقلابی جرس اعلام کرد: تلاش گروه ها و کنش گران اجتماعی برای بازداشتن تمام لایه‌های جامعه از رأی دادن، بی فایده است و مردم تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

 به گزارش موج حضور به نقل از فارس، «محمد صادقی» از اعضای حلقه مرکزی تشکل موسوم به "شورای ضد انقلابی موسوم به ادوار تحکیم گفت: تلاش گروه ها و کنش گران اجتماعی برای بازداشتن تمام لایه های جامعه از رأی دادن، بی فایده است و مردم تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهند کرد.
«محمد صادقی» از اعضای حلقه مرکزی تشکلی در گفتگویی که به تحلیل مواضع اپوزیسیون در خصوص انتخابات مجلس نهم اختصاص یافته بود، تحریم انتخابات را "یک کار بی فایده" توصیف نمود و این پرسش را مطرح کرد: «امروز چه باید بکنیم؟ اینکه مشارکت در انتخابات را به حداقل برسانیم و تلاش کنیم برای اینکه روی لایه های مختلف مردم تأثیر بگذاریم تا در انتخابات شرکت نکنند، آیا امکان پذیر است؟» وی سپس در جواب پرسشی که خود مطرح کرده بود، گفت: «من فکر می کنم اگر ما همه امید خودمان را به این ببندیم که با صدور یک اطلاعیه یا از طریق سخنرانی و مصاحبه بتوانیم روی جامعه ایران تأثیر بگذاریم برای اینکه در انتخابات شرکت نکنند و نظام را به بحران مشروعیت و مقبولیت دچار کنند، این امکان پذیر نیست. تحریم انتخابات دقیقا عین شرکت در انتخابات است.»
صادقی افزود: «تلاش گروه ها و کنش گران اجتماعی برای بازداشتن تمام لایه های جامعه از رأی دادن -به ویژه شهرستان ها و استان ها که وارد فضای رقابتی می شوند- بی فایده است و مردم تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهند کرد.»




موضوع مطلب :


یکشنبه 90 اسفند 7 :: 11:40 صبح ::  نویسنده : مهران گلی

جبهه متحد اصولگرایان در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: این جبهه با احترام به هوشمندی ملت ایران، بر این باور است که دوره تخریب برای رای‌آوری و کلی‌گویی و بیان شعارهای بدون پشتوانه کارشناسی گذشته است.

 به گزارش موج حضور به نقل از فارس، جبهه متحد اصولگرایان ‌با صدور اطلاعیه‌ای، همه گروه‌های سیاسی را به رعایت اخلاق انتخاباتی و توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این مورد فراخواند.
متن کامل اطلاعیه جبهه متحد اصولگرایان به این شرح است:
سه روز از آغاز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس نهم می‌گذرد لیکن بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت حجم تخریب‌ها و دروغ پراکنی‌ها علیه جبهه متحد اصولگرایان و مخصوصا رئیس ستاد انتخابات این جبهه به طور فزاینده‌ای گسترش یافته است؛ روندی که متاسفانه از یک ساماندهی گسترده و شبکه‌ای حکایت دارد.
اکنون مستنداتی در اختیار جبهه متحد اصولگرایان قرار دارد که در برخی مناطق تهران شب‌نامه‌هایی توزیع می‌شود که متاسفانه نه تنها در مورد اعضای جبهه متحد مطالب کذبی را بیان می‌دارد که ادعاهای خلاف واقعی را به بزرگان و موجهین جریان اصولگرایی نسبت داده است.
متاسفانه این شب‌نامه‌ها با عناوین قابل احترامی همچون چون منتقدین، اصولگرایان ناب، کمیته دانشجویی و... منتشر شده است. از طرف دیگر پیامک‌هایی با زبان طنز و تلخ، سخنان و مواضع جبهه متحد را مورد تمسخر و هتاکی قرار می‌دهند تا شاید از این رهگذر تعدادی رای را برای خود جمع نمایند تا چند صباحی بر کرسی‌های سبز مجلس تکیه بزنند.
بدون تردید حجم سنگین تخریب‌ها علیه جبهه متحد اصولگرایان نشان از آن دارد که لیست اصلی اصولگرایان در میان عموم مردم مورد اقبال گسترده قرار گرفته که این موضوع نگرانی و عصبانیت جریان فتنه، انحراف و نفوذی‌های آنان را برانگیخته است.
جبهه متحد اصولگرایان ترسی از این حجم تخریب‌ها ندارد چراکه مردم تجربه چند انتخابات گذشته را دارند و تحت‌تاثیر این مطالب قرار نخواهند گرفت لیکن آنچه موجب نگرانی است نهادینه شدن حرکت‌های تخریبی، دروغ‌پراکنی مستمر و اثبات خود با نفی دیگران در برخی گروه‌ها، ائتلاف‌ها و جبهه‌های نوپدید است.
جبهه متحد اصولگرایان بار دیگر همه گرووها و جریان‌های سیاسی را به بازخوانی سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب در رعایت اخلاق و آداب انتخاباتی فراخوانده و این گروه‌ها را به جای نفی دیگران برای رای‌آوری، دعوت به ارایه برنامه‌های خود می‌نماید.
جبهه متحد اصولگرایان با احترام به هوشمندی ملت ایران، بر این باور است که دوره تخریب برای رای‌آوری و کلی‌گویی و بیان شعارهای بدون پشتوانه کارشناسی گذشته است و همه نیروهای انقلاب باید در کنار هم با معنویت و عقلانیت در جهت عدالت و پیشرفت ایران اسلامی در سایه ولایت گام بردارند.

 




موضوع مطلب :


یکشنبه 90 اسفند 7 :: 11:39 صبح ::  نویسنده : مهران گلی

در اطلاعیه شماره هشت ستاد انتخابات کشور اعلام شد: الزامی بودن به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی برای رآی دهندگان در روز 12 اسفند.

 به گزارش موج حضور به نقل از سایت وزارت کشور، متن این اطلاعیه به شرح ذیل می‌باشد:
اطلاعیه شماره (8) ستاد انتخابات کشور
باسمه تعالی
به آگاهی عموم ملت شریف ایران می رساند با توجه به رایانه ای شدن فرایند ثبت نام رأی دهندگان جهت اخذ رأی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اجرای تبصره 7 ماده 9 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دائر بر نوین سازی شیوه های اخذ رأی برای شرکت درانتخابات علاوه بر شناسنامه همراه داشتن کارت ملی نیز الزامی می باشد.
فلذا از عموم هموطنان عزیز دعوت می شود در روز جمعه مورخ 12/12/1390 با همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه خود، با حضوری آگاهانه و پرشور، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات ملت بزرگ ایران افزوده و مجریان انتخابات را نیز در هر چه بهتر برگزار نمودن آن یاری نمائید.
ستاد انتخابات کشور




موضوع مطلب :


پنج شنبه 90 بهمن 13 :: 12:33 عصر ::  نویسنده : مهران گلی

دکتر محسن رضایی، در پاسخ به پرسشی درباره مرز بین خودی و غیر خودی گفت: مرز خودی و غیر خودی در هر دوره‌ای متفاوت است. پیش از انقلاب، نیروهای چپ با انقلاب همراهی می‌کردند. در آن دوره، انقلابی و شاهنشاهی داشتیم اما پس از انقلاب گروهی که برای تثبیت نظام فعالیت می‌کردند، انقلابی و کسانی که در راستای مخالفت با نظام اقدام می‌کردند، ضد انقلاب به شمار می‌رفتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه مفهوم خودی و غیر خودی پس از جنگ مطرح شد، افزود: امروز مرز معیار خودی و غیر خودی، وحدت و تفرقه است. کسانی که به دنبال وحدتند، خودی و دنباله‌روهای تفرقه، غیر خودی هستند.

دکتر رضایی با اعلام اینکه در اوضاع کنونی که رویارویی سوم ایران و غرب آغاز شده است، ایستادگی بدون وحدت و رهبری اماکن پذیر نیست، اظهار داشت: کسانی که بر این مبنا ایستادگی می‌کنند، خودی هستند.

وی با بیان اینکه البته وحدت بدون نقد امکان‌پذیر نیست، افزود: وحدت به معنای یک صدایی نیست، بلکه امری پویاست و بدون نقد سازنده، شکل نمی‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، نقد سازنده و قانونی بود، گفت: ما وحدت همراه با بصیرت می‌خواهیم؛ وحدتی که همراه با قانع شدن باشد.

رضایی با اعلام اینکه نقد باید شجاعانه و سازنده باشد، اظهار داشت: هم ما مسئولین و هم مردم باید ظرفیت‌های معنوی، اخلاقی، مدیریتی و سیاسی را در خود بالا ببریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این 33 سال، فراز و نشیب‌های فراوانی داشته‌ایم، گفت: در ده سال نخست انقلاب از نظر اخلاقی رشد چشمگیری داشتیم؛ اما وقتی محیط جهادی به محیط مادی تغییر کرد، آسیب‌های اخلاقی به کشور وارد شد، برای همین، امروز نیازمند نوسازی جدی هستیم.

وی ادامه داد: بدون ظرفیت سازی نمی‌توانیم ده سال آینده را درست مدیریت کنیم و این تغییر باید از نخبگان و دولتمردان آغاز شود.

رضایی در پاسخ به این که اگر سه هزار میلیارد در اختیارتان بود با آن چه می‌کردید، گفت: آن پول را وارد چرخه تولید می‌کردیم تا مشکل بیکاری حل شود؛ نه آن گونه که در هدفمندی یارانه‌ها عمل شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره آشفتگی در بازار سکه و ارز گفت: این نوسان فراتر از اختیارات بانک مرکزی است. البته آنها مسئول هستند؛ اما برنامه دولت و مجلس مناسب شرایط تحریم نیست؛ بنابراین، باید برنامه‌های اقتصادی متناسب با شرایط تحریم تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به مسائلی که پیش آمد، امیدواریم دولت و مجلس برنامه ای را برای دور زدن از تحریم‌ها تنظیم کنند و تنها به مسائل انتخاباتی نپردازند و به فکر این نباشند که چه کسانی در دور بعد نماینده و یا رییس‌جمهور می‌شوند.

رضایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: از خودم، همه مسئولان و نخبگان کشور انتظار دارم که مروری بر گذشته کنیم تا مشخص شود، چه اهدافی از انقلاب محقق شده و چه اهدافی هنوز محقق نشده است تا با برنامه‌ریزی درست، آنها را به ثمر برسانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز مهمترین موضوع کشور سرو سامان دادن به زندگی مردم است، افزود: باید همان گونه که در جنگ به مردم اعتماد کردیم، در عرصه اقتصاد هم به مردم اعتماد کنیم.

رضایی با بیان اینکه گاه هدف‌گذاری‌ها غیر واقعی است، اظهار داشت: امروز اقتصاد کشور، مردمی نشده و به بخش تعاونی و خصوصی توجه لازم نمی‌شود و لازمه اش این است که به حرف متخصصان گوش دهیم.

دکتر رضایی با بیان اینکه هزینه سنگینی برای این انقلاب پرداخت شده، گفت: امروز اگر به عقب برگردیم، همه این هزینه‌ها هدر می‌رود و اگر توقف کنیم، این هم مطلوب نیست؛ بنابراین، باید به سمت آینده برویم و در این راه باید جوانان به میدان بیایند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید از جوانان در اداره کشور بیشتر استفاده شود، افزود: با جوانان به شیوه پدرسالاری یا رها کردن آنها به حال خود، نباید برخورد کرد بلکه باید همچون دوران دفاع مقدس، تنها مربی آنها بود.

وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی تا کنون پیشرفت‌های بزرگی برای ملت ایران به ارمغان آورده و نقطه امید بیداری اسلامی و مقاومت در مقابل صهیونیسم شده است.




موضوع مطلب :


چندین روز پس از شکار هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، کارشناسان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اسرائیل، به دنبال گمانه‌زنی درباره چگونگی انجام چنین عملیاتی هستند.

به گزارش «تابناک»، «دبکا فایل» در این زمینه پنج فرضیه مطرح کرده و نوشته که هر کدام از این فرضیه‌‌ها، به تنهایی یا به صورت ترکیبی، احتمال دارد در این عملیات نقش ایفا کرده باشند.

این پنج فرضیه عبارتند از:

1 ـ نفوذ ایران در پایگاه آمریکایی‌‌ها در قندهار، جایی که آمریکایی هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای عملیات مخفی در آنجا نگهداری می‌کند.

2 ـ پاکستان در ماه‌‌های اخیر با آمریکا مشکلاتی داشته است؛ مشکلاتی که از زمان عملیات آمریکا در خاک پاکستان برای کشتن بن لادن آغاز شده و به حمله نیروهای آمریکایی به پاسگاهی در پاکستان و قتل 24 سرباز پاکستانی در هفته‌‌های اخیر پایان یافته بود. یک احتمال هم این است که نیروهای اطلاعاتی پاکستان برای تحقیر باراک اوباما، اطلاعاتی را درباره این هواپیما به ایرانی‌‌ها داده باشند.

3 ـ احتمال بعدی کمک چین به ایران است. در زمان عملیات آمریکایی‌‌ها برای کشتن بن لادن، آمریکایی‌‌ها از بالگردهایی بهره برده‌اند که به دلیل جنس خاص آن از دید رادار‌‌های پاکستانی پنهان مانده است. در همان زمان، وقتی که در حین آن عملیات، یکی از هواپیماهای آمریکایی سقوط کرد، مقامات پاکستانی از چینی‌‌ها خواستند که مواد به کار رفته و سنسور‌‌هایی این بالگردها را بررسی کنند. از آنجا که جنس هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از همان موارد رادار گزیز به کار رفته در ساخت بالگرد ساقط شده آمریکایی بوده، احتمالا چینی‌‌ها اطلاعات تحلیلی خود را در اختیار ایران گذارده‌اند.

4 ـ روسیه 25 اکتبر اعلام کرد که یک سیستم قابل حمل نظامی به ایران فروخته که می‌تواند هواپیماهای بدون سرنشین، یا راکت‌‌هایی را که به هدف نزدیک می‌شوند، شناسایی کنند. البته این سیستم، بخشی از یک سیستم بسیار پیشرفته‌تر است که هنوز کامل در اختیار ایران قرار گرفته که البته در صورت فروش کامل این سیستم به ایران، این کشور خواهد توانست، ورود هر هواپیما یا راکتی را پیشاپش به خاک خود شناسایی کند.

5 ـ ممکن است ایران از هیچ یک از این کشور‌‌ها کمک نگرفته باشد، ولی در عین حال، شاید مأموران اطلاعاتی ایران، در قالب صد‌‌ها دانشمندی که در آمریکا در صنایع مرتبط با ساخت چنین هواپیماهای بدون سرنشینی فعالیت می‌کنند، اطلاعات این گونه هواپیماها را در اختیار گرفته باشد.





هرچند مقامات صهیونیستی می‌کوشند به تقلیل توان ایران در شناسایی و شکار هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بپردازند، با وجود این و بنا بر چنین ذهنیتی، آنان هیچگاه نتوانسته‌اند توان اطلاعاتی ایران را نادیده بگیرند و به نوعی در همه تحلیل‌ها و فرضیه‌های خویش به صورت ضمنی و گاه آشکار به توان بالای اطلاعاتی ایران اعتراف می‌کنند؛ گو اینکه استفاده از تکنولوژی مدرن نظامی هم یکی از پتانسیل‌های هر کشوری برای حفاظت از خود در برابر تهدیدات خارجی است!




موضوع مطلب : پرنده جاسوسی


پنج شنبه 90 آبان 5 :: 8:39 صبح ::  نویسنده : مهران گلی




موضوع مطلب :


شنبه 90 مهر 30 :: 11:34 صبح ::  نویسنده : مهران گلی


مطلب حاضر شامل چند حکایت از سفرنامه یوشیدا ماساهارو، سفیر ژاپن در ایران دوره قاجار است که برخی دارای جنبه های اقتصادی و برخی اجتماعی و مردم شناسانه است اما در مجموع و در کنار هم شناخت خوبی نسبت به شرایط آن زمان را ارائه می کند.

در این کتاب که توسط دکتر هاشم رجب زاده به فارسی ترجمه شده است. یوشیدا شرح مسافرت خود در سال‌های 1297 و 1298 هجری قمری ـ در اواخر دوره‌ی سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ـ به ایران را با ظرافت بسیاری نوشته است.

یوشیدا ماساهارو در سفرنامه‌ی خود، هر جا که از خلق و خوی مردم یاد کرده، سادگی و خلوص و مهمان‌نوازی ایرانیان را ستایش می‌کند و آنجا که از حکام و اجزای حکومت قاجار می‌نویسد، فرصت طلبی و فساد دستگاه قاجاریه را به خوبی به تصویر می‌کشد. برای آشنایی خوانندگان محترم، قسمت‌هایی از این سفرنامه نقل شده است.
 
     مهمان نوازی ایرانیان
 
 پس از اینکه یکی از همراهان یوشیدا ـ به نام فوجیدا ـ در توفان شن از کاروان عقب مانده و ناپدید می‌شود، توسط دو نفر ایرانی پیدا شده و نجات می‌یابد. شرح این ماجرا از زبان یوشیدا و به نقل از فوجیدا می‌خوانیم: « از حال رفته بودم. ایرانیها از من پرستاری و پذیرایی کردند و هندوانه و ماست و نان برایم آوردند. خوراک بسیار گوارایی بود، و با اشتها خوردم. صبر کردیم تا توفان گذشت. آن وقت، ایرانیها باز یاری و مهربانی کردند و مرا به اینجا رساندند. » فوجیتا داستان نجات معجزه‌آسایش را با شوق و شادی تمام بازگفت، و از آن دو مرد ایرانی تشکر کرد. آنها در واقع جانش را نجات داده بودند.

فوجیتا تکه نانی ( که از غذایش مانده و با خود آورده بود ) به ما نشان داد. او آن تکه نان روستای ایران را در سراسر سفرمان با خود نگهداشت و، به یادگار به ژاپن آورد.

     پل سنگی با پول مردم 
 
 در رودخانــه پایه‌های سنگی گذاشته و روی آن طاقها یا تکه سنگهای پله مانند انداخته و پلی ساختــه بودند که ... 62/1 کیلومتر درازا داشت. این پل سنگی را کی درست کرده است؟ گفتند که همه با پول مردم نیکوکار ساخته شده است، و هیچ ربطی به دولت ایران ندارد. مأموران دولت تنها همّشان بیشتر گرفتن مالیات از رعایاست، و مالیات را غنیمت آسمانی می‌دانند.

     شیر بادیه یا شیر بادیه؟!
 
صبح که شد،... هنوز خواب و بیدار بودیم که با صدای کسی که بیرون خانه بلند فریاد می‌کرد « شیر آمد! شیر آمد! » از جا پریدیم. دیدم رام چندرا که مترجم هندی ماست پریشان و هراسان فریاد می‌کند « شیر آمد! شیر آمد! » و با شتاب این سو و آن سو می‌دود و دست و پایش را گم کرده است. از او پرسیدم «چرا این طور فریاد می‌کنی؟ ما که بند دلمان پاره شد!» او پاسخ داد که صبح که از خواب بیدار شده و از خانه بیرون رفته، یکی از مردم روستا را دیده است که می‌آید و با صدای بلند می‌گوید: « شیر! شیر! » ... رام چندرا که در آن دم صبح هنوز خواب آلود و گیج بود، سخن مرد شیر فروش را به معنی آمدن شیر بیشه گرفته و فریاد زنان به هر سو دویده بود. همراهان ما هم به شنیدن فریاد او اسلحة خود را برداشته و بیرون آمده بودند. دیدیم که مردم روستا از محصول لبنیات خودشان مانند شیر و ماست و پنیر در سینی‌های رویین و مسین گذاشته‌اند و می‌آورند. آنها نزدیک آمدند و سینی‌ها را با ادب و مهربانی به ما دادند. دانستیم که دچار بدفهمی شده و مهربانی و مهمان نوازی مردم روستا را طور دیگر تصور کرده ( و اسلحه برداشته ) بودیم. ما و روستاییان همه مدتی از این پیشامد می‌خندیدیم.

     هدیه‌ی شاهزادة قاجار 
 
 شاهزاده حاکم شیراز برای سه روز بعد به ما وقت ملاقات داد. ... در آن روز ... ما وقت خوشی را با شاهزادة حاکم و پسرانش گذراندیم. هنگامی که عازم بازگشت بودیم، شاهزادة حاکم ما را به اصطبل خود برد و گفت: « شما به سفر دور و درازی می‌روید و مطمئنم که اسب خوبی لازم دارید. بی‌داشتن اسب راهوار به ناراحتی می‌افتید. هر کدام از اسبهای مرا که می‌خواهید، بردارید. هر اسبی را که دوست دارید به شما می‌بخشم. » من فکر کردم که اسب چیز کوچکی نیست و تیمار و نگهداری آنهم وبال گردنمان خواهد شد.
 
این بود که تشکر کردم و گفتم که اسب نمی‌خواهم. اما شاهزاده اصرار کرد و گفت: « خواهش می‌کنم. حتماً یک اسب بردارید. » من که در تنگنا افتاده بودم، گفتم: « بسیار خوب. خیلی متشکرم. هر اسب که باشد خوب است. » او اسب خوبی را که زین و برگ زیبایی داشت نشانداد و گفت: « این اسب خوب است. این را بردارید! » این اسب شکیل و ارزنده می‌نمود و زین و برگ زیبایی هم داشت. همان لحظه از شاهزاده خداحافظی کردیم و با اتاق دیگر قصر رفتیم، سرکیس خان که مترجم ما در این دیدار بود، با نرمی و مهربانی به من گفت: « اسب را می‌توانید در اصطبل شاهزاده نگهدارید، و بهتر است روزی که از شیراز می‌روید آن را بگیرید. من می‌توانم ترتیب نگهداری اسب را در این فاصله برایتان بدهم. » او با زبان نرم و تعارف فراوان چنین پیشنهادی کرد و من هم پذیرفتم.

شبی که قرار بود از شیراز راه بیفتیم، مهتری اسبی را کشان کشان آورد. این اسب نه اندام گیرا و نه زین و برگ زیبا داشت، و دیدم که اسبی دیگر است و بر و بالا و ترکیبش با آن که شاهزاده به من بخشیده بود تفاوت دارد و از ماه تا ماهی و از آسمان تا زمین فرق می‌کند. مهتری که اسب را آورده بود بیست تومان هم برای خرج نگهداری آن در این چند روزه می‌خواست. دیدم که به راستی مغبون شده‌ام. با بیست تومان می‌توانستم از تاجر اسب یا بازار کال فروشها اسب خیلی بهتر و راهواری بخرم. این مهماندار و مترجم فریبم داده بود. اسب را که عوض کرده بودند به جای خود، پول زیادی هم باید می‌دادم. این‌جا بد آورده بودم و راه گریزی نبود. در برابر هدیة حاکم، من هم ظرفهای سفالی و لعابی و چینی و لاکی ژاپنی برای شاهزاده پیشکش فرستادم. با قیمت این چیزها و پولی که برای انعام و هزینة نگهداری اسب دادم، می‌توانستم دو سه اسب خوب بخرم. ( در تهران که این داستان را به تامسون کاردار بریتانیا گفتم، قاه قاه خندید و گفت که این بلا به سر او هم آمده بود. )

     وصف پل خواجوی اصفهان 
 
 چیز چشمگیر و زیبایی که دیدم پل زیبایی بود ... { که} با آجر ساخته شده بود و دهنه‌های آن شکل قوسی زیبایی داشت. ... روی پل خیابانی کشیده شده بود و هر سوی این خیابان گذرگاهی داشت. بر دیوارة کنار هر گذرگاه، طاقها و روزنه‌های هلالی شکل ساخته بودند. دیوارة بیرونی پل، معماری و نقش و نگار خیره کننده‌ای داشت. رنگ کاشیهای نمای پل آبی فیروزه‌ای و طلایی بود، اما حیف که قسمتهایی از آجرها و زینتهای روکار پل ریخته و فرو افتاده بود. از روی زیب و جلوه و رنگی که هنوز بر این پل مانده بود، کوشیدم تا نقش و نمای کامل و نخستین آن را در ذهن مجسم کنم. خوب پیدا بود که این پل سالها پیش شکوه و زیبایی بیشتری داشته است. اما هنوز هم طرح و نقشهای زیبا بر آن دیده می‌شد. زیبایی این پل را نمی‌توانم خوب وصف کنم، زیرا که چنین طرحهای چشم نواز و دل‌انگیزی تا آن روز ندیده بودم. 

    ژاپن در اروپا!
 
میرزا سعید خان ( انصاری، مؤتمن الملک ) به وزارت خارجه گمارده شد. این میرزا سعید خان مردی سالخورده بود و به هیچ زبان خارجی آشنایی نداشت.
 
یک روز خبر آوردند که وزیر خارجه معین شده است. به دیدن او که رفتم، سر صحبت را گشود، و با لحن تعارف آمیز از دعوتی که ( از شاه ایران ) شده بود، تشکر کرد: « در سفر اخیر قبله عالم به اروپا، البته اعلیحضرت همایون به کشور شما آمدند و از پذیرایی گرم و مهمان نوازیتان خرسند شدند. » در ملاقات امروز، میرزا علی خان مترجم جوان وزارت امور خارجه که انگلیسی را روان حرف می‌زد، بیانات وزیر را ترجمه می‌کرد. دیدم که او با این حرف وزیر دستپاچه شد و نمی‌دانست که چه بکند.
 
اما زود بر خود مسلط شد و کوشید تا وزیر را از اشتباه بیرون بیاورد، و آهسته در گوش میرزا سعید خان گفت که ناصرالدین شاه از ژاپن دیدن نکرده است، و ژاپن در اروپا نیست. اما میرزا سعید خان به حرف این جوان وقعی نگذاشت، و میرزا علی خان که مکدر و ناراحت هم شده بود ناچار و با صدای آهسته عین بیانات میرزا سعید خان را برایم ترجمه کرد.
 
من پاسخ دادم: « ژاپن در منتها الیه خاور دور است. اعلیحضرت پادشاه ایران هنوز به کشور ما تشریف فرما نشده‌اند. » مترجم، میرزا علی خان، خیس عرق شده بود و نمی‌دانست که چه بکند. پیدا بود که با نگاهش به وزیر می‌گوید: « دیدی! من که گفتم! چرا رسوایمان کردی؟ » توانستم فکر و حال مترجم جوان را از چهره‌اش بخوانم. میرزا علی خان با لحن بسیار احترام آمیز گفته‌ام را برای وزیر ترجمه کرد. من دوست نداشتم که این گونه حرفها به میان بیاید و توی ذوق بزند، و نمی‌خواستم که غرور وزیر تازه حریحه دار بشود.

     اعدام در دوره‌ی قاجار
 
 در مدتی که در تهران بودیم شنیدیم که حدود ده راهزن را که نزدیک همدان به کاروانی حمله کرده، و مردم را کشته و بار و بنه‌شان را برده بودند، مجازات می‌کنند. این مجازات در میدان برزگ تهران اجرا می‌شد. این تبهکاران را از زندان تا این میدان پیاده به قطار گرداندند و میر غضب که در جلو آنها می‌رفت دشنه‌اش را پی در پی تاب می‌داد.
 
جلاد در خیابان می‌رفت و با فریاد به مردم می‌گفت که محکومان را برای اعدام می‌برند و اینان را یک به یک نشان می‌داد. مردم رهگذر و تماشاچی هم خرده پولی بر کف دست می‌گذاشتند و به جلاد می‌دادند. این پول انعام میر غضب بود. پس از اجرای مجازات هم جلاد دوره می‌گشت و اجرا شدن حکم را فریاد می‌کرد، و با این کار تا سه روز می‌توانست پول جمع کند.
 
 محکومان که به جایگاه اعدام می‌رسیدند، پارچة سرخی دور سر و صورت آنها می‌پیچیدند و الوار سنگینی از چوب ( بر گردنشان ) می گذاشتند و دستهایشان را از پشت محکم به هم می‌بستندو محکومان را با این وضع به ردیف در جایگاه اعدام و رو به میدان می‌نشاندند. جلاد گلوی هر یک از محکومان را با خنجر کوتاه داس مانندی می‌برید. خون از این بریدگی بیرون می‌زد و سرازیر می‌شد. محکوم به خود می‌پیچید، نعره می‌زد و در اندک زمانی جان می‌داد. سر اعدام شدگان را از تن جدا می‌کردند و برای مشاهدة مردم به درختهای خیابان می‌آویختند.

 




 




موضوع مطلب :


موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و پرداختن به ابعاد گوناگون آن، نشست شورای پول و اعتبار و شورای عالی اشتغال، گرانی شیر و تخم‌مرغ، وضعیت طرح بزرگ ذخیره‌سازی گاز و باغ ویلاهای شمال تهران، از مهمترین اخبار اقتصادی هفته جاری بود.

به گزارش «تابناک»، در هفته جاری، موضوع اختلاس بزرگ بانکی همانند هفته‌های گذشته، از مهمترین و داغترین بحث‌های رسانه‌ها بود، به گونه‌ای که این موضوع بسیار مهم و به تعبیر رئیس کل بانک مرکزی، ماتم بانکی به عنوان یکی از جذابترین سوژه‌های رسانه‌ها بوده است.

پرداختن به ابعاد گوناگون و زوایای پیدا و پنهان این فاجعه بانکی در هفته جاری، به یکی از مهمترین اختبار رسانه‌ها بدل و تقریبا در هر روز، خبری از استعفا یا برکناری مقامات بانکی و یا افشاگری‌ها مطرح شد.

طرح خلأ قانونی منجر به اختلاس توسط تابناک

تابناک در خبری تحلیلی به باز کردن نواقص قانونی در مقررات بانک مرکزی پرداخت که منجر به بروز زمینه فساد مالی اخیر شده است؛ اما درج این خبر، بلافاصله واکنش عجیبی از سوی بهمنی در پی داشت:

انتقاد شگفت‌انگیز بهمنی از قوانین و مقررات بانکی

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی کشور، در اظهاراتی باور نکردنی، ساعاتی پس از خبر تابناک طی اظهاراتی، از نقص موجود در قوانین و مقررات بانکی در زمینه ال سی انتقاد کرده در کمال صراحت تأکید کرد تا هنگامی که این مقررات اصلاح نشود، مسأله چنین فسادهایی ادامه خواهد داشت، این سخنان بهمنی به درج انتقاداتی تند در رسانه‌ها منجر شد.

اختلاس

شوک بزرگ بانکی در آغاز با استعفای خاوری، مدیرعامل بانک ملی شروع شد و پس از آن نیز به برکناری مدیران عامل بانک‌های صادرات، سامان و بانک گردشگری کشید که البته درباره بانک گردشگری، برخی حواشی و تأیید و تکذیب‌ها نیز مبنی بر حضور داشتن یا نداشتن هیأت مدیره و مدیرعامل آن مطرح است.

به طور کل، تا به امروز، تنها فرار مدیرعامل بانک ملی به خانه 3 میلیاردی در تورنتوی کانادا، برکناری محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات و جانشینی پیشرو، مدیرعامل بانک صنعت و معدن به جای وی، برکناری ولی ضرابیه، مدیرعامل بانک سامان، برکناری اعضای هیأت مدیره برخی بانک‌ها مانند گردشگری و ملی و نیز مدیرعامل بانک گردشگری مشخص شده است.

در کنار موارد نامبرده، باید به نشست شورای پول و اعتبار پیرامون بررسی موضوع اختلاس و همچنین لغو مجوز راه‌اندازی بانک آریا نیز اشاره کرد.

سکه و اشتغال

اما در بازار سکه و ارز نیز در هفته جاری، برخی نوسانات روی داد، به گونه‌ای که دلار از 1280 تومان در بازار آزاد تا 1210 تومان در روزهای گذشته در نوسان بود.

همچنین سکه تمام طرح قدیم نیز از 610 هزار تومان به 600 هزار تومان در روز گذشته رسید و سکه طرح جدید نیز از 583 هزار تومان به 572 هزار تومان کاهش یافت.

شورای عالی اشتغال در هفته جاری تشکیل جلسه داد و طی آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در شش ماه گذشته، بیش از یک میلیون فرصت جدید شغلی در کشور ایجاد شد.

با وجود پرداختن برخی رسانه‌ها به این موضوع، گفته می‌شود، برخی نمایندگان مجلس، به دلیل آنچه بدتر شدن اوضاع اشتغال کشور اعلام شده، درصدد استیضاح شیخ‌الاسلامی هستند.

باغ ویلاها و بهای تخم‌مرغ

موضوع مربوط به باغ ویلاهای شمال تهران نیز موضوع جدیدی است که در بخش مسکن مطرح شده است. باغ ویلاهای شمال تهران، در حالی با قیمت‌های بیش از نیم میلیارد تومان به فروش می‌رسند که سرمایه‌گذاران به باغ‌ ویلاهای پیرامون کلانشهرها و شهرهای جدید روی آورده‌ و بر این باورند که در آینده، بازار باغ ‌ویلا رونق زیادی پیدا خواهد کرد.

رکوردزنی بهای تخم‌مرغ در بازار نیز در نوع خود، خبر جالبی بود که در هفته جاری مورد نقد رسانه‌ها قرار گرفت، به گونه‌ای که هم‌اکنون تخم‌مرغ از شانه ای 5 تا 8 هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به بیست روز گذشته، دست‌کم نزدیک 300 تا 400 تومان در هر کیلوگرم افزایش قیمت داشته است.

یارانه، شیر، بیمه

واریز یارانه‌های 45 هزار و 500 تومانی هر نفر در مرحله هشتم نیز از دیگر اخبار اقتصادی این هفته بوده است که در این باره مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: تغییری در میزان یارانه پرداختی در دستور کار نیست.

همچنین مهدی غضنفری درباره علت افزایش قیمت شیر و لبنیات گفت: از آنجایی که خوراک دام وارداتی بوده و افزایش محسوسی در آن به وجود آمده، قیمت شیر و لبنیات نیز افزایش بافته است.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز گفت: افزایش پوشش نرخ دیه از 45 میلیون تومان به 67 میلیون و 500 هزار تومان به مدت پنج ماه باقی مانده از سال، نیازی به خریداری جدید توسط افرادی که دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند، ندارد.

وضعیت بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز به زمستان امسال نمی‌رسد، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود، این مخزن در صورت تزریق مناسب تا زمستان سال آینده قابلیت بهره‌برداری را داشته باشد.

خجسته مهر با اعلام اینکه متأسفانه در هشت ماهه نخست امسال، تزریق گاز به مخزن سراجه انجام نشده است، تصریح کرد: امکان راه‌اندازی نخستین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران برای زمستان سال جاری فراهم نیست.




موضوع مطلب :


شنبه 90 مهر 30 :: 11:29 صبح ::  نویسنده : مهران گلی

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با انتقاد شدید از دامن زدن به پرونده اختلاس بزرگ، گفت: اهالی باشگاه سیاست، نباید از مجال وقوع این رویداد ناگوار سوءاستفاده کنند.

به گزارش «تابناک»، به نقل از مهر، یحیی آل اسحاق در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با ابراز نگرانی از دامن زدن برخی‌ها به پرونده اختلاس گفت: پیامدهای دامن زدن به این پرونده به همه بخش‌های اقتصادی لطمه می‌زند؛ بنابراین، ضرورت دارد، نهاد حاکمیتی و دستگاه قضایی به سرعت پرونده این اختلاس را بررسی کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: فساد مانند هر پدیده دیگر، معلول و محصول عوامل و فرآیند تولید آن است و مبارزه جدی با فساد، مستلزم شناخت عوامل و فرآیندهای تولید آن و رفع و اصلاح اصولی آنهاست؛ افزون بر اینکه مبارزه با معلول به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌های باز تولید فساد را بخشکاند، بلکه می‌تواند موجب پیچیده‌تر شدن شیوه‌ها و گسترده‌تر شدن دامنه آن شود که شکل‌گیری اختلاس اخیر، گواه بر آن است.

وی تصریح کرد:‌ ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی و قضائی به سرعت پرونده این اختلاس را بررسی کرده و اصحاب باشگاه سیاست نیز نباید از این مجال سوءاستفاده کنند.

به گفته آل اسحاق، سیاست‌بازان و بسترسازان باید در پایان دادن به این قائله به فکر ریشه‌های تولید فساد در اقتصاد ایران باشند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: پرونده اختلاس اخیر، نخستین و آخرین پرونده از این دست نبوده و نخواهد بود و تا هنگامی که ظرفیت تولید فساد در کشور هست، نمی‌توان تنها با رفع معلول‌ها، مانع از تکرار این قبیل رخدادها شد.

آل اسحاق ادامه داد: هر فرد یا گروهی چنین هزینه سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده، باید پاسخگو باشد و قوه قضائیه نیز باید قاطعانه با آن برخورد کند.

وی گفت: عوامل شکل‌گیری این گونه پدیده‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ به این معنا که بروز تخلف همه جا محتمل است، ولی میزان تأثیر آن در غیاب بقیه عوامل، چندان گسترده نخواهد بود و با دیدگاه‌‌های تخصصی، دامنه آن محدود می‌شود.

وی در تشریح دسته دوم خاطرنشان کرد: دسته دیگر، ضعف تخصصی اداره امور بانکی و دسته سوم و از همه مهمتر، بسترهای سیاسی است که شرایط تشدید منابع و عرضه تسهیلات بانکی را با مداخلات دستوری دولت در تعیین نرخ سود سپرده‌ها و نرخ سود تسهیلات و نیز تخصیص بانکی غیررقابتی ساخته است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد:‌ دسته دیگر، نظامات نظارتی است که باید مبتنی بر اصولی باشد که ناقض و محدود کننده رقابت در فعالیت اقتصادی نباشد.




موضوع مطلب :


1   2   >   
سیاست روز شهرستان بجنورد
درباره وبلاگ

پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 68180