سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

نماز از یک سو تکلیف الهی و انجام وظیفه بندگی و سپاسگزاری از نعمت های بی کران مادی و معنوی است و از سویی دیگر دارای آثار عالی روحی و جسمی، و معنوی و مادی است. یکی از آثار معنوی نماز کامل این است که نماز سبب حفظ آبروی نماز گزار و پوشش عیب ها و مستور ماندن گناهان وی در نزد دیگران می‌شود و در واقع کفاره گناهان به شمار می‌آید. چنان که در روایت آمده است: «أَنَّ الصَّلَاةَ سِتْرٌ وَ کَفَّارَةٌ لِلذُّنُوب‏؛ (1) همانا نماز پوشش و کفاره گناهان است».

اما گناه و معصیت و نگاه به فیلم ها و عکس‌های مبتذل، باعث می‌شود که نمازگزار از دستیابی به آثار نماز محروم باشد. پس گناه و معصیت و نگاه به فیلم ها و عکس های مبتذل اگر چه موجب باطل شدن نماز نمی شود ( یعنی چنین اشخاصی با خواندن نماز وظیفه بندگی خود را در مورد نماز انجام داده اند )، اما چه بسا که نماز چنین افرادی سبب رشد و تکامل معنوی آنان نمی‌گردد و فاقد آثار عالی اشاره شده است.

نکته دیگر این که:
نگاه به فیلم‌ها و عکس‌های مبتذل از جهت فقهی حرام و گناه است؛ زیرا این گونه عکس ها و فیلم‌ها هم به روح و روان انسان آسیب می‌رساند و هم دین و ایمان و معنویت انسان را در معرض تخریب و نابودی قرار می‌دهد؛ بنا بر این هم برای دنیای انسان و هم برای آخرت انسان نابودی و تهدید به ارمغان دارد. انسان را از رسیدن به اهداف والای زندگی و نایل شدن به خوشبختی و سعادت باز می دارد، و توفیق بندگی خدا و شرکت در کارهای مفید فردی و اجتماعی را از وی سلب می کند، و او را به سنگدلی و قساوت قلب گرفتار می سازد. با در معرض خطر قرار دادن قلب و درون آدمی و ایمان و اعتقاد و باور انسان ها، تباهی و عذاب آخرت را برای انسان فراهم می آورد.

اگر خدای نکرده کسی به این گناه آلوده است راه نجات و خلاصی از آن توبه و استغفار است. جای خوشبختی است که خداوند متعال راه توبه و برگشت را به روی انسان‌ها گشوده است .

پس می‌توانیم با توبه و استغفار، گناهان گذشته خود را جبران کنیم. و پس از توبه و انابه به درگاه خدا دیگر بار راه تقوا و عبادت را پیش گیریم. به این جهت قرآن مجید و روایات اهل بیت (ع) مردم را به توبه دعوت و تشویق نموده‌اند.

خداوند در قرآن فرموده است: «قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ (2) بگو ای بندگان من که بر خویشتن زیاده‏روی روا داشته‏اید، از رحمت ‏خدا نومید مشوید در حقیقت ‏خدا همه گناهان را می‌‏آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است».

پی‌نوشت‌ها:
1. الشیخ الصدوق، الفقیه (من لایحضره الفقیه)، الناشر: مؤسسه النشر الاسلامی، قم، سنه النشر/1413 ه. ق، ج 3، ص 38 .
2. زمر (39) آیه‌53.




موضوع مطلب :



سیاست روز شهرستان بجنورد
درباره وبلاگ

پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 68168